درخشندگی یا تراکم نور معیار سنجش شدت نور در واحد مساحت در یک جهت مشخص است. درخشندگی نشان می‌دهد که چه میزان توان نوری توسط چشم انسان قابل تشخیص است. با توجه به قواعد هندسی که در مقاله “رابطه با مساحت خروجی در گوبو پروژکتور” اشاره شد با حجم منبع نور ثابت با ۲ برابر شدن فاصله، مساحت ۴ برابر می‌شود. در حالیکه این ۲ برابر شدن فاصله تاثیر دیگری بر درخشندگی دارد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

شدت درخشندگی نور با توجه به فاصله

در محاسبه مساحت خروجی نسبت به درخشندگی با توجه به حجم نور ثابت و توان ثابت با تغییر مساحت،‌ درخشندگی تغییر می‌کند. در واقع در حالتی که فاصله ۲ برابر می‌شود مساحت ۴ برابر شده و درخشندگی به ۴/۱ ( یک/ چهارم) مقدار خود می‌رسد در نتیجه فاصله با درخشندگی رابطه ۱/r^2 (یک/ r به توان ۲) دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید هر مقدار که فاصله بیشتر می‌شود رنگ‌ها یکدست تر مشاهده می‌شوند بعنوان مثال زمانیکه شما لوگو پروژکتور را در فاصله ۱ متری از صفحه نمایش قرار می‌دهید در مرکز تصویر ایجاد شده تصویر شفاف و با کیفیت است اما هر مقدار که از مرکز به اطراف تصویر نگاه می‌کنید این شفافیت کمتر می‌شود اما در حالتی‌ که لوگوپروژکتور از فاصله نمایش دورتر می‌شود تفاوت چندانی بین شفافیت مرکز تصویر و اطراف آن وجود ندارد. البته در نورهای مختلف درخشندگی متفاوت است برای مثال فرض کنید گوبویی در دست دارید که در آن از رنگ قرمز و رنگ سبز استفاده شده است، در مکان هایی که نور محیطی بالایی دارند درخشش رنگ سبز نسبت به درخشش رنگ قرمز بیشتر و در مکان هایی که نور محیطی کمتری دارند درخشش همان رنگ سبز نسبت به درخشش رنگ قرمز کمتر می‌شود در واقع در نور محیطی بالا رنگ سبز روشن تر و در جایی که نور کمتر باشد رنگ قرمز روشن‌تر دیده می‌شود. در شرایط نوری یکسان،‌ تغییر فاصله پارامتر دیگری است که در درخشندگی فرکانس‌های نوری تاثیرگذار است.
انتخاب و یا محاسبه درست درخشندگی می‌تواند تصویر مناسبی برای بیننده ایجاد نماید.‌ توجه به چنین پارامتری می‌تواند در بهره وری تبلیغات نوری تاثیر بسزایی ایجاد نماید. از اینرو استفاده از تجهیزات مناسب، پرسنل فنی و محاسبات دقیق به شما کمک می‌کند که اثر بخشی تبلیغاتی بیشتری داشته باشید.

صفحات زیر می‌تواند شما را در آشنایی با فعالیت‌های ما در این زمینه و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر یاری نماید: